Sportsponsoring in de 21e eeuw

Sport naar Succes is een trainingsbureau dat samen met de sportwereld, de pijlers van succes in de sport toepasbaar maakt voor het bedrijfsleven. Doel: succesvolle organisaties begeleiden naar succesvollere bedrijfsvoering in de 21e eeuw.

Sport wordt steeds interessanter voor het bedrijfsleven

De relatie tussen sport en bedrijfsleven zal in de komende jaren steeds inniger worden. In en rondom sport komen veel mensen samen, sport is inspiratiebron, sport draagt bij aan verbroedering, sporten is noodzaak voor de gezondheid van ieder mens, en op basis van de pijlers van succes van Sport naar Succes is sport ook nog leerschool voor succesvolle bedrijfsvoering in de 21e eeuw.

sportcafé labelMOTTO: Geld is het ruilmiddel dat je inzet als je elkaar niets anders te bieden hebt.

Sponsormarkt loopt achter bij maatschappelijke ontwikkelingen

Waar komt het er anno 2011 (nog steeds) op neer in de lokale en regionale sponsormarkt:

  • We ruilen geld voor exposure in 99% van de sponsordeals.
  • Sponsoring is een feestje van de baas: directieleden gaan naar de sponsormeetings van de vereniging en daar wordt genetwerkt en geborreld.
  • Er zijn voor de sponsor af en toe (sportieve) activiteiten bij de sportvereniging. Echter, deze mogelijkheid is voorbehouden aan maar een handjevol sporten.Ik zie de sponsor van de gymnastiekvereniging niet even lekker komen gymen op de open dag.
  • Toppers en trainers houden wel eens een praatje op het bedrijf van de sponsor of tijdens een sponsormeeting op de sportvereniging. Sport is hot, sportverhalen zijn inspirerend.
  • De koppelverkoop (sponsor wil leden van de sportvereniging bereiken om er klanten van te maken) wordt te vaak nog onhandig aangepakt.T erwijl er heel mooie overeenkomsten zijn te maken met alleen maar winnaars, als je elkaar maar vrij laat in het kiezen.
  • Sportverenigingen zijn tegelijkertijd voor soms wel eenderde van hun budget afhankelijk van sponsorgelden.

En waar leidt deze aanpak van sponsoring toe?

Stagnatie in de sponsormarkt

De geldkraan wordt dichtgedraaid in economisch mindere tijden (gelukig zijn er ook nog veel bedrijven die door dik en dun trouw blijven aan hun club). De sponsorrelaties zijn relaties tussen organisaties in plaats van relaties tussen mensen. Door verzakelijking kijken we niet verder dan het sponsorcontract, geld voor exposure, terwijl sportvereniging en bedrijfsleven elkaar ontzettend veel te bieden hebben.

Bedrijven zoeken naar betrokkenheid, beleving, participatie. En de sportvereniging kan dat alles leveren als zij zichzelf door andere ogen leert zien. Een bedrijf heeft niet meer de interesse om zomaar geld te geven aan een sportclub. Liever verbinden zij zich aan een maatschappelijk waardevol initiatief.

En laat sportverenigingen nu eens niets anders dan doorlopend maatschappelijke waardevolle projecten uitvoeren: opleiding jeugd, opleiding trainers, 45+ sport, sport voor mensen met een beperking, kennisdeling, jeugdhonk houdt de jeugd van de straat, integratie, en ga zo maar door. De sportvereniging die andere woorden vindt voor haar activiteiten, vindt bedrijven die zich willen verbinden.

Een ander vertrekpunt voor sportsponsoring in de 21e eeuw

Enkele ideeën die het waard kunnen zijn om te onderzoeken:

Bestuurders van sportverenigingen:

Formuleer een 21e eeuwse visie op de positie van de club. Geef daarbij aandacht aan de maatschappelijke waarde en maak die waarde concreet.

De tijd dat een sportvereniging er was 'voor en door leden' is voorbij. Mensen binden zich minder makkelijk. Bied nieuwe producten aan die passanten en laat hen genieten van de kennis en ervaring in de vereniging. Misschien wordt een deel van die passanten wel lid.

Sponsoren van sportverenigingen:

Als je een sponsor bent die graag Eur 1.000 voor een reclamebord betaalt, dan is dat prima. Maar ben je een sponsor die de vereniging een warm hart toedraagt, dan is er veel meer mogelijk. Maak bijvoorbeeld samen met het bestuur een promotieplan om op een relatiedag op de sportvereniging, 25 van jouw relaties voor bedragen van rond de Eur 250 per bedrijf mini-sponsor te maken van de vereniging. Heel simpel, door een veiling te houden van MVO-projecten waar bedrijven zich een jaar lang aan mogen verbinden. En geef een tastbaar bewijs mee voor in de directiekamer!

Je wilt natuurlijk niet dat al je medewerkers op de sponsoravonden op de sportvereniging rondlopen maar maak ook eens IN je bedrijf gebruik van de kracht van sport. Roep je medewerkers op donderdagmiddag 16.00 uur bij elkaar en ga brainstormen over mogelijkheden om het sponsorcontract maximaal te benutten.

Als een sponsor graag nieuwe klanten overhoudt aan sponsoring, ga daar dan niet moeilijk over doen maar omarm die doelstelling. Betrek je leden bij die doelstelling. Het is het onvermogen van een bestuur van een vereniging in communicatie als zij heimelijk moet doen over dit soort kruisbestuiving. Maak er iets leuks van, desnoods hang je een scorebord op met het aantal bezoeken van leden bij de sponsoren van de club. We zijn toch één grote familie!

Leden van sportverenigingen:

Leden van jouw club gaan zich meer en meer gedragen als klanten. Helaas, het is een feit. Ga daar niet tegenin maar zoek naar nieuwe wegen. Bedrijven die klanten hebben doen tegenwoordig hun uiterste best om van hun klanten fans te maken. Hoeveel fans telt jouw vereniging? Er is werk aan de winkel. Een voorbeeld:

Als het clubblad niet goed genoeg wordt gelezen en elk halfjaar zitten dezelfde 37 leden op de ledenvergadering, dan zou er iets kunnen schorten aan de manier van communiceren van het bestuur. Idee voor de voorzitter: ga ieder kwartaal op de training van teams / lesuren langs en neem de belangrijke zaken van de vereniging even in 7 minuten door. Daar kweek je betrokkenheid mee en geleidelijk komen de leden te weten bij wat voor een fantastische club ze lid zijn (en worden ze weer enthousiaste en vooral broodnodige fans).

Betrek dat deel van de leden dat zich als klant gedraagt niet zomaar bij de activiteiten van het jaarplan 2015. Bouw het rustig op en vraag hen de komende twee weken de tweets over het lucratieve regiotoernooi te retweeten en de fanpage op Facebook te promoten. Dát is te overzien, en die bijdrage wordt met plezier geleverd. 

De boodschap

Bovenstaand slechts een greep uit de mogelijkheden om anders te kijken en nieuwe energie te geven aan de vereniging, de leden en de overige betrokkenen. Volgens Sport naar Succes is er niet één recept voor bloei. Zoek elkaar op, ontdek elkaars meerwaarde, vraag van mens tot mens welke bijdrage je kunt en wilt leveren. Zo wordt iedereen weer betrokken, worden we fans van elkaar en ontwikkelen we onze sterke kanten.

Linkedin Sport naar Succes Twitter Sport naar Succes Baan-brekend Fitklik Blog Han de Regt

Nieuwsbriefinschrijving

Schrijf je hier in voor de nieuwsbrief 

Sport in woord en beeld

Wielrennen - Dick Soeperman - finish

Diversen

Boek 'Was Werken maar zo Simpel als Sporten' waarin schrijver Han de Regt op treffende wijze blootlegt dat van ieders sportbeleving nog veel valt te leren voor in ons werk

Zoeken